Kui motivatsiooni pole, siis loe seda postitust!

Oh kui palju on neid kaalulangetajaid, kes suure entusiasmiga peale hakkavad ühel ilusal esmaspäeval/kuu esimesel päeval/aasta esimesel päeval või muul kuidagi moodi uut algust sümboliseerival päeval. Osa neist suudavad isegi esimese päeva/nädala/kuu vastu pidada ilma, et neil oleks tagasilööke (või alla andmist). Ainult üks tilluke osa kaalulangetajatest suudavad ilma ühegi motivatsioonikriisita saavutada oma eesmärgi ja seda ka hoida.

Mina pole kindlasti üks neist, kes on nii sihikindel, distsiplineeritud ja eesmärgipäraselt tegutsev. Ma lasen oma emotsioonidel isudega mängida, väiksel suhkrusõltuvuse paganal kahe kõrva vahel mesijuttu ajada ja jään nii mõnelgi korral sellesse magusasse võrku, mida ta oma jutuga koob. Juhtub! 

Jah, juhtubki. Aga kui see juba juhtunud, siis kui paljud ja kui kiiresti sellest meevõrgust välja ujuvad? Ma usun, et ma ei liialda, kui võin öelda, et pooled nö patustajatest ei saa ka teisel päeval rajale tagasi. Tean seda ju oma kogemustestki. Kui oled juba sõrme magusapaganale andnud, siis nii lihtsalt ta hoogsalt kaasa haaratud kätt oma haardest ei vabasta. Tõmba sa nii kõvasti kui tahad, aga kui ikka seda motivatsioonilaksu kuskilt ei tule, võib vägagi kergelt sinna õndsale võrgule tagasi maanduda ja mõnuleda suhkru üledoosi käes.  

Aga kuidas siis saada tagasi rajale? Ilmselt üleöö ei saa meist kellestki ülidistsiplineeritud inimest, kes lihtsalt ei kaldu plaanist kõrvale. Panen kirja mõned punktid, mis minu arvates aitavad motivatsiooni leida, seda hoida ja ebaõnnestumiste puhul jälle rajale tagasi saada. 
  • Lepi juhtunuga - jah, sa sõid kaks ampsu või äkki isegi kaks tükki (või terve külmkapi täie toitu) rohkem, kui plaanis oli. Ilmselt su keha nuhtleb sind kehva oleku pärast niigi. Nii et lepi juhtunuga ja ära kassi selle pärast tervet järgmist päeva. Pigem mine ühele jalutuskäigule. Toidupohmelli vastu aitab see väga hästi! 
  • Plaan - tee endale konkreetne plaan, mida ma tahad järgmise nädala või kuu (mitte aasta) jooksul ära saavutada. Minu puhul kahe eelneva kuu juures on näha, et 100% pole ma kumbagi plaani täide viinud, kuid väga tihti alla andmise momentidel kaalutlesin oma peas, kas ikka on vaja seda ampsu või äkki ikka läheks nüüd välja kõndima. Ja sellest oli ja on ka edaspidi abi! Sel kuul astusin plaanimajanduses sammu kaugemale ja panin endale magamistuppa seinale tabeli. Sealt on kohe näha, kui mõni päev Jilliani on vahele jäänud või söömine on metsa läinud. Võid teha kalendris täitmist eelnevalt pannes kirja plaanid kui ka igal õhtul päeva lõppedes märkida üles tehtud trennid, söömised (näiteks kava järgi toitudes värvid antud päeva roheliseks, patustades punaseks vms). 
Mul osad trennid ette märgitud ja osa märgin õhtuti
  • Külmkapi peale motiveeriv tekst/pilt - Kui ikka kogu aeg silme ees on mõni motiveeriv lause või pilt, siis see aitab vältida rajalt kõrvale kaldumist. Mingi aeg oli mul magnettähtedega kirjutatud pikk jutt külmkapi peale. Hoidis eemal küll. Hetkel magnetid teisel korrusel kuskil ära pandud, aga peaks need jälle välja otsima ja uuesti midagi külmkapile kirjutama. Kui ikka lähed kapi poole miskit otsima ja seal on tekst "siin ei ole sööki!", "sul ei ole seda vaja!", "hoia eemale!" või mis iganes veel sulle motiveerivalt mõjub, siis vähemalt 75% kordadest sa suudad mõtetust näksimisest loobuda. 
  • Tee endale selgeks, miks sa kaalulangetuse teekonna oled ette võtnud! Ja pane need ka enda jaoks kirja kuhugi, kus nad on pidevalt silme ees. Ilmselt, kui su põhjustest ei tule välja, et sa ise oled põhjus nr1, on ka motivatsioon väiksem. Kellegi teise jaoks pole vaja trennis higistada ja ampse lugeda. Kui su esimene mõte vastates küsimusele "miks sa tahad kaalust alla võtta?" läheb valdkonda "et siis saaks sellele jobule näidata, milline püss ma olen", siis ilmselt see jobu püssi ei näe. 
  • Püüa lisaks füüsilisele aktiivsusele ja toitumise korrigeerimisele tegeleda ka oma vaimse poolega. See natuke haakub eelmise punktiga, aga see on väga oluline. Enamuste kaalulangetajate puhul toimub mingi hetk sel teekonnal vaimselt suur areng. Ühtpidi tuleks leida see punkt endas, et sa armastaks end ükskõik milline välja nähes (minul käis selle koha pealt klõps enne rasedaks jäämist). Teiselt poolt tuleb õppida sööma ja trenni tegema aju tasandil. Et emotsioonide najal üle ei pingutaks kummagagi. Mina seda söömise koha pealt veel ei ole suutnud saavutada. Emotsioonid mängivad veel liiga suurt rolli antud teemal, aga ma iga päev üritan areneda selle koha pealt. 
  • Leia enda jaoks tervislik viis stressi maandamiseks. Enamasti on stressirikas periood just see aeg, kus ka kõige tugevamad võivad murduda. Kui sind rahustab kõndimine, siis tee seda. Kui hoopis muusika kuulamine, siis naudi sel viisil lõõgastust. Peaasi, et saaksid vähemalt pool tundi ennast pingeallikatest eemaldada ja vabalt võtta. Minu jaoks aitab väga hästi kõndimine ja jooks. Ilma muusikata ja just vaikuses. Aeg, kus saan oma mõtted klaariks mõelda. 
  • Loe teiste edulugusid. Tihti annavad teiste edusammud paraja motivatsioonilaksu, et ka endal tagumik diivanilohust välja ajada. Kui lugeda ei viitsi, siis vaata pilte. Neid leiab igaltpoolt, kui Internet lahti lüüa. 
  • Leia endale trennikaaslane. Leppides kokku kindlad trennid on väiksem tõenäosus, et ka kehval päeval trenni ära jätad. Ja kindlasti tuleb teha mingi lisa kokkulepe, et trennidest loobumine kahepoolselt ei hakkaks toimuma. Näiteks kes rohkem trenne ära jätab, maksab järgmise kuu jõusaali arve kinni sõbral vms :D Lisaks trennimotivatsioonile on tore kellegagi mõtteid ka söömise, kehvade päevade jne suhtes vestelda (Mul isiklikult hetkel on see inimene küll puudu, aga see motiveerib väga. Eelnevast kaalulangetuse kogemusest teada). 
  • Võta endale motivatsiooniriietus. Otsi kapist või osta endale mõni riideese, mis on sulle natuke väike. See ei tohiks olla rohkem, kui number või kaks väiksem, sest muidu ei mõju ta väga motiveerivalt (teadmine, et tubli olles, mahuks see kleit kahe aasta pärast selga, ei mõju just kõige motiveerivamalt). Proovi seda kord kuus, mitte tihedamalt ja võid ka pildistada edusammud. 
  • Salvesta oma söömised, trennid, kaalunumbrid, mõõdud vms kuhugi. See ei pea olema blogi ega päevik. Võid täiesti vabalt ka tavalisse märkmikusse igapäeva tegevuste juurde üles märkida endale olulised asjad. Motivatsioonikriisi ajal on hea vaadata, kui palju sa kuuga oled juba muutunud mõõtudes või kui palju sa oled pingutanud  ja saad mõelda, kas sa tahad seda kõike käest lasta. 
Loodan, et kellelgi on nendest punktidest kasu, mida välja tõin. Kommentaaridesse on oodatud kõik motiveerivad nipid, mis teil endal kasutuses on ja mis aitavad seda rasket teekonda läbida :) 


6 comments:

  1. Väga hea lugemine. Mina olen murdunud. Stressiga tulnud juurde 8kg ja ei saa neid maha. Alguses kûll sôin shokolaadi aga selle jàtsin àra. Enda kaalu tôusu probleemiks loen seda, et stress on vôtnud àra vôime midagi teha. Ei taha ma ôues viibida pikalt, peale sööki diivanile lesima ja filmi vaatama vôi arvutisse istuma. Ûritan end motiveerida liikuma just laste pärast. Pole ju tolku neil emast, kes istub omas maailmas. Ootan juba, millal see stressi ja kevadvàsimuse aeg lãbi saab. No ei jaksa enam midagi teha. Aga olen saanud vähemalt toitumise kontrolli alla. Ei söö enam koguaeg midagi. Ja nàksiks on kurk ja paprika. Eks vaatab, kui kaua pean endaga vôitlema veel, et saaks jàlle jôudu liigutada nii, et ei tee seda vastu tahtmist.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eks see stress olegi see kurjajuur, mis kõik ära rikub ka siis, kui muidu motivatsiooni nagu oleks. Ja mul endalgi kordi peast läbi käinud peale sellist maha magatud päeva, et mis eeskuju ma lastele niimoodi olen. Õhtul lubad, et homme olen tublim, aga kui ikka stressi endaga ei tegele, siis ei ole midagi paremat.

      Loodan, et saad varsti oma stressist lahti ja saad rajale tagasi.Seni püüa vähemalt söögipool korras hoida, kui selle juba oled saavutanud. Ega see ju teada tõde, et söömine on selle kaalulangetamise juures 80% ja trenn vaid 20% ;)

      Delete
  2. Tahtsin küsida, kuidas su mees suhtub kogu sellesse kaalulangetamisse? Tean omast käest, et kui on toitumis- ja trennikava olemas, siis suur % mehega vestlustest koosneb ka just nendest teemadest. Mul ei olnud kodus probleeme, et liiga ´´sõltlane´´ oleksin juba nendel teemadel, sest mees on ka ikka spordihuviline ja huvitub õigest söömisest. Aga mingil hetkel tundsin ise, et äkki lähen üle piiri, kui muudkui jahavatan oma kehast ja trennidest, mis tervislik, mis mitte.

    ReplyDelete
    Replies
    1. üldiselt on ta väga toetav. Koju mittevajalikku nänni üldjuhul ei osta ja sööb enamasti minuga üht toitu :) Ta pole küll öelnud, et ma peaks alla võtma, aga kui siin rajalt maas olin, siis vihjas küll, et nii lähen paksuks ju :P

      Ma väga palju sel teemal temaga ei räägi. Just sellepärast, et see teema tal üle ei viskaks. Aga õhtuti veidi ikka päeva muljeid vahetades kommenteerin, kui lihased haiged või kuidas söömine päeval oli vms. Vahel on vajadus küll kellegagi rääkida sel teemal suur, aga õnneks saan alati kõik blogisse kirjutada ;)

      Mees muidu ise varem oli väga kaugel tervisliku elustiili jälgijast (samas täitsa vormis, aga füüsilisest tööst). Kui aga Erik Orgu kavaga kõvasti alla võttis, siis nüüd on kaalul tihedam külaline, kui ma ise :P Trenni ei tee ta ikka, aga eks remont ongi tal trenni eest.

      Delete
  3. Ise võtsin mitu aastat tagasi üle 25 kg alla ning minu puhul esitatud motivatsioonipunktid olid täiesti vastupidised. Ei pannud kuskile midagi kirja ega planeerinud. Polnud ei toitumis- ega treeningkavasid. Samuti ei olnud mul mingeid tagasilööke: kõik, mis läks, see läks. Lihtsalt võtsin muutunud toitumise ja füüsilise liikumise enda ellu, sest teadsin, et kui hakkan endale midagi keelama või ennast sundima, siis sellest ei tule midagi head. Kui tavaliselt loetakse teiste kommentaare ("oi, sind ei tunne enam äragi." või "sa olen nii kõhnaks jäänud") motiveerivaks, siis minule olid need vastikud ja jalutasin sellistest olukordadest lihtsalt eemale. Igatahes võtsin asja rahulikult. Inimesed ongi erinevad eksole.
    Aga edu Sulle Sinu teekonnal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eks ta ole jah, et nii palju kui on inimesi, on sobilikke meetodeid. Ma ise olen nö "vidina" inimene, et mida rohkem vidanaid, tabeleid, skeeme jne, seda edukam ma olen. Mulle kohe meeldib nendega jännata :D Aga sa oled väga tubli, kui said nii suure hulga alla ilma tagasilöökideta. Ja mis veelgi parem, et see kaal on püsima jäänud. Müts maha! :)

      Delete