FiguraGen geenitest vol1 - myINNERGO Sport test

Ühel ilusal päeval kirjutas mulle Elis ja uuris, kas mulle pakuvad huvi geenitestid. Kuna Marekuga endokrinoloogi juures käies sai veidi räägitud geenide mõjust kaalule, siis otseloomulikult pakkus mulle huvi, kas minu puhul ka mõni geen selline on, mis võiks ülekaalu soodustada või hoopiski vastupidi.Ega ma väga täpselt ei teadnud, mida see test uurib ja mida mitte. Aga võtsin võimalusest kinni ja ootasin elevusega, mis vastuseid test mulle annab.

Testi tegemine ise nägi välja selline, et mulle saadeti postiga üks väike pakike. Seal sees oli õpetus, kuidas proovi võtta ja vahendid, millega seda teha. Ma kartsin et ma teen midagi valesti, aga kui õpetuse läbi lugesin, siis sain aru, et midagi valesti teha väga pole võimalik. Kõik oli puust ja punaselt ette kirjutatud.

Proovi tehtud sain, tuli vaid proov kaasas olnud ümbrikusse panna ja postkasti viia. Ooteaeg kuniks vastused saabusid oli suhteliselt pikk. ma täpselt aega ei võtnud, aga kolm nädalat kindlasti. Üks päev aga sain teate, et mu testide tulemused on valmis. Esmalt sain vastused myINNERGOsport analüüsile. Tänases postituses teengi selle kohta kokkuvõtte. kaalu analüüsi kohta teen postituse ka lähipäevil :)Kuna testi vastus on ingliskeelne, siis vabandame mu tõlke- ja ümbersõnastamise oskused vast välja eks ;)

Vastupidavus
vastupidavus on võime sooritada füüsilisi ülesandeid võimalikult kaua ilma suurema väsimuseta. Vastupidavuse taset seostatakse sellega, et kui palju sa kulutad energiat trenni jooksul. Minu test näitas, et mu võimekus on madal alades, mis eeldavad head vastupidamisvõimet. Sellisteks aladeks on näiteks jalgpall ja maratoni jooksmine.Testi tulemus ei tähenda muidugi seda, et ma peaks neid alasid vältima, aga minu geenidega on edusammude ja heade tulemuste saavutamine nendel aladel raskem, kui paremate geenidega inimestel.

Jõud
Jõud on energia, mida inimene on võimalik endast välja andma minimaalse aja jooksul. Kuid maksimaalne jõud on võrdelises seoses energia maksimaalse kuluga. Need, kellel on kõrge tase jõu suhtes, on võimelised tootma rohkem energiat lühikese aja jooksul. Minu tase selles valdkonnas oli keskmine/hea. See on kõige tavalisem tulemus selle näitaja suhtes. Sellise tulemusega on inimesel eeliseid aladel, mis eeldavad jõukasutust.

Maksimaalne hapniku tarbimine
Maksimaalne hapniku tarbimine (ehk VO2 max) on suurim hapniku hulk, mida organism suudab pingelise lihastöö ajal kasutada. Selle järgi võib eeldada isiku aeroobset võimekust ja on oluline tegur aladel, kus peab olema väga hea vastupidavus, nagu nt maratoni jooksmine. Minu tulemus oli keskmine.

Lihasmass
See näitab, kas sul on eeldusi saada madal rasva% ja kõrgem lihas%. Need, kellel on see näitaja kõrgem, on paremad eelised kaalu ja võimekuse suhtes. Minu lihasmassi näitaja oli kõrge. See tähendab, et mul on eeldusi parendada lihase-rasva suhet kehas kiiremini, kui keskmise inimesel.

Lihaste kasv
Lihaste hüpertroofia on lihaste suurenemine. Selle näitaja alusel määratakse, kuivõrd kiire on lihaste kasv (sh kooskõlas lihase võimekusega). Minul oli see näitaja kõrge. Minu geenidega inimesele on keskmisest lihtsam tõsta lihaste võimekust kui ka suurust.

Vigastuste oht
Vigastused spordis võivad tuleneda kehvast tehnikast, ülepingutusest või õnnetusest. Geneetiliselt vigastusi uurides on võimalik näha, kellel on suurem oht põletiku tekkimiseks. Minu puhul on näitaja keskmine.

Trenni mõju kehakaalule
trenni tegemine on tavaline aktiivse eluviisi osa. Aga uurimused on näidanud, et erinevatel inimestel avaldab trenni tegemine erinevat mõju kehakaalu suhtes. Minul oli see näitaja keskmine, mis tähendab seda, et minu puhul on vaja võrdväärselt panustada nii toitumise korrigeerimisse kui trenni tegemisse.

Taastumine
Taastumine toimib kahel tasemel. Esiteks taastumine vigastustest, teiseks taastumine trennist. Näitaja sai olla kas kiire või aeglane. Mul oli kiire. Mis tähendab, et ma taastun kiirelt vigastustest ( ka nt operatsioonidest) ja trennist.

Baasainevahetus
See näitaja näitab, kas su miinimum energiakulu, mida kehal on vaja organite tööl hoidmiseks, hingamiseks ja ainevahetuse säilimiseks, on kõrge või madal. Lisaks geenidele mõjutab seda näitajat ka väga paljud muud faktorid (vanus, kaal, pikkus jne). Minul oli see näitaja keskmine. Mis tähendab, et mu keha kasutab sama palju energiat, kui keskmine minu vanuses, kaalus, pikkuses inimene.


Sõdija või muretseja?
See analüüsitav punkt väljendab seda, kas oled pigem muretseja ja kipud stressama või oled stressist üle. Minu geenid ütlesid, et olen muretseja ja lasen stressil endale mõjuda.

Anaeroobne lävi
Anaeroobne lävi (AT) on tuntud kui laktaadi lävi või LT ja on tasand, mil laktaat hakkab kuhjuma treeningu ajal. LT on kasulik määrata intensiivsete spordialade puhul nagu jooksmine, sõudmine, jalgrattasõit, ujumine jne. Minu anaeroobne väli geenide järgi on keskmine. Seega trenni intensiivsus võib mul küll kõrge olla, aga anaeroobse läve ületades hakkab see mõjutama mu treeningute tulemusi. . 

Vastavalt nendele tulemustele ja ühele lisaküsimustikule, sain ka soovitused, mida võiks spordi tegemisel arvestada. 

Esimene oli tabel, kus on spordialad jagatud selle järgi, kui suur olulisus on ala puhul vastupidavusel ja kui suur jõul.  Kuna minu puhul vastupidavus oli madal ja jõud kesmine/hea, siis selle tabeli järgi sobiks mulle kõige enam alad nagu maadlus, jõutõstmine, odavise, lühimaa jooks/ujumine, rattasõit, tõkkejooks, kuni keskmise maa aerutamine. 

Test andis ka aimu, kas minust võiks saada sportlane ja eelistuste olemasolul mis oleks sobiv ala. Tore on teada, et kui see oleks olnud mu eelistus kunagi, siis geneetiliselt oleks mul eelsoodumus jõutõstmises ja kulturismis.

Et oma anaeroobsest lävest maksimum võtta, peaksin ma nädalas kaks korda tegema trenni järgmise kava alusel (näide on toodud küll jooksu kohta, kuid kava on võimalik kasutada ka rattal, aerutades jne): 
  • kõnni 3minutit (15%HRM) 
  • sörgi 45 sekundit (30% HRM) 
  • jookse 20 sekundit (70% HRM) 
  • sörgi 2minutit (30% HRM) Korda 3 korda. 
Lihasmassi arenemisvõime koha pealt rõhutati veelkord, et mul on head eelised lihaseid tekitada, seega peaks mu vaateväljas olema alad nagu kulturism. Aga kahjuks/õnneks  pole mul mingit soovi sellise alaga tegeleda. Seega jääb see teadmine paberi pealt lugemiseks.

Lisaks anti ka konkreetsed nõuanded, kuidas ma saaks oma keha paremasse vormi ja kaalust alla. Oli neid, mis on teada-tuntud ( nt maiusta teadlikumalt tarbides tumedat šokolaadi või maapähklivõid) aga sain ka väikse treeningkava nädalaks, kus on vastavalt minu kehale ära jagatud vastupidavustrennid, aeroobsed harjutused ja HIIT trennid. Kõigile ka juurde märgitud lühidalt mis intensiivsusega tuleks teha ja kui pikki pause pidada harjutuste vahel.

Ma rohkem ei hakka neid punkte lahti kirjutama, sest muidu saan ma selle postituse üles alles järgmiseks aastaks :) Infot on meeletult palju ja ma sain enda keha kohta väga üllatavaid asju teada. No kasvõi see, et mul on eeldusi lihaseid kiiremalt arendada kui enamus inimesi. Olen elu aeg pigem vastupidist arvanud, aga kui nüüd viimase kahe kuu rühmatrennide mõju vaadata, siis tõesti on lihas päris kiiresti arenenud.

Kindlasti oli ka sellist üldtuntud infot tulemustes sees, aga ilmselt ei pruugi see kõigi jaoks nii tuttav teadmine olla. Seega täitsa mõistan miks sellised punktid ka tulemustesse sisse on pandud.

Eriti meeldis mulle tulemuste juures see, et iga punkt on esmalt lahti seletatud, seejärel on antud tulemus ühesõnaliselt ja siis lahti seletava lõiguna. Viimasena on ka nõuanded, kuidas iga punkti puhul lähtuvalt su eesmärkidest ja testi tulemustest edasi peaks toimetama.

Nii et kui kellelgi on huvi teada saada, mis ala suhtes neil geneetiliselt on eeldusi või mis alad on need, kus tulemuste saavutamiseks on meeletut eneseületust, siis soovitan kindlasti seda testi teha. Eelkõige oleks soovitatav teha koos toitumistestiga FiguraGEN Weight , sest kõige efektiivsemads tulemused saab kahe testi tulemusi koos rakendades.

PS! Minu blogi lugejatele on praegu võimalus saada testide hinnast 25% alla, kui kasutad testi ostmisel koodi MARIS. Tee endale või kallile inimesele kasulik jõulukink!


No comments:

Post a Comment