Tervisliku(ma)d asendused valgele suhkrule

Veebruarist tuleb minu jaoks "koogikuu". EI, ma ei kavatse nüüd kõik need kaotatud 24kg tagasi süüa. Ikka edasi allapoole, sest Fitlapi toitumiskava on täis koogiretsepte, mida kaalulangetamise ajal süüa võib. Ainuke asi, mis mind natuke skeptiliseks teeb, on see, et sealsed koogid peaks valmima kõik steviaga.

Ma ei tea miks, aga mul on mingi umbusk antud magustamise vahendisse. Ärge küsige miks. Selleks, et ma sellest lahti saaks, tuli Umami mulle appi, saates mulle nende pakkumises olevat Steviat proovimiseks. Lisaks steviale saatsid nad ka terve hunniku teisi tervislike(maid) magustamise alternatiive. Ei pea ju ühte magustajasse kinni jääma, kui valikuid on mitmeid.


Seega veebruarikuu jooksul tahan kõik saadetud variandid mõne koogi puhul ära proovida. Muidugi saate ka teie teada, kuidas need katsetused välja kukkusid (täna juba alustame muideks;) ). Aga enne, kui kookide retseptide, tegemiste ja (eba)õnnestumiste juurde liigun, tahaks natuke lühidalt igast magustajast kirjutada. Ega neist mõni on minu jaoks ka täitsa võõras asi ja vajab aega, et sinasõprust luua. Aga nüüd siis lühidalt kõigist:

Datlid - sisaldavad erinevaid vitamiine ja mineraale: vitamiine A, C, E, K, B2, B5, B6, rauda, seleeni, magneesiumit, fosforit, kaltsiumit jm. Datlites on kõrge kiudainete sisaldus ja nad sisaldavad antioksüdante, mille mõjul aitavad datlid ära hoida aneemiat, probleeme luude ja hammastega, südame- ja veresoonkonna haigusi, soolestikuprobleeme, kõhukinnisust, teatud vähivorme. Datlid avaldavad ka positiivset mõju nahale, silmadele, juustele, immuunsusele, aitavad pidurdada vananemist ja hoida kolesteroolitaset kontrolli all. See kõik teeb datlitest ideaalse super(magus)toidu. Aga datlid sisaldavad hulganisti puuviljasuhkrut, seega liialdada nendega ei tasuks, kui kaalujälgimine käsil. Meil on suur datlisõber Margus, kes neid kommi eest sööb :)



Pean ära mainima ka ühe retsepti, mille Umami lehelt leidsin ja endale kohe ära märkisin katsetamiseks. Selle leiate SIIT. Kuna mul on praegu kodus suur ports pähkleid, mis on saadetud ettevõttest  Kommi Asemel, siis on õige aeg mõni päev see ära katsetada :)

Palmisuhkur - Kasutatakse Kagu-Aasia magusates ja soolastes retseptides. On alternatiiviks tavalisele suhkrule. Annab kergelt karamellise maitse. See on töötlemata, mistõttu sellel on palju kasulikke omadusi:
* sisaldab C- ja erinevaid B-grupi vitamiine;
* sisaldab kaaliumit, lämmastikku, tsinki, rauda, naatriumit ja magneesiumit (kaalium ja lämmastik aitavad ennetada südame-veresoonkonna haiguseid; magneesium ja naatrium on olulised närvisüsteemile; raud tugevdab immuunsüsteemi ja on vajalik verele);
* on madala glükeemilise indeksiga (GI35, võrdluseks: mee GI83, valge suhkru GI92)


Minu jaoks on palmisuhkur täiesti uus asi. Pole kordagi kasutanud, aga küll katsetatud saab. Esimesteks katsetusteks on Umami pannud toote lingi juurde ka retseptid, kus seda hea oleks kasutada.

Agaavisiirup - tervislik aseaine suhkrule või meele, valmistatud asteekide pühast kaktusest Agave mexicanast. Traditsiooniliselt on seda ammustest aegadest kasutatud Mehhiko ja Kesk-Ameerika köökides. See konkreetne agaavisiirup on toodetud Guadalajaras Mehhikos järgides orgaanilise tootmise põhimõtteid ja traditsioonilisi meetodeid. Agaavisiirupi kasulikud omadused on inimkonnale teada juba tuhandete aastate jooksul:
* agaavisiirup on madala glükeemilise indeksiga, seega ei kõrgenda veresuhkru taset ega vererõhku nagu tavaline suhkur (nt: agaavi siirupi glükeemiline indeks ehk GI on 27, mee GI 83, valge suhkru GI 92)
* see on naturaalne, magusus tuleb puuviljasuhkrust ehk fruktoosist
* tugevdab immuunsüsteemi, aitab kaasa kolesteroolitaseme kontrolli all hoidmisele


Agaavisiirup on meil kodus varasemalt olnud, aga eelkõige pannkookidele panemiseks. Nüüd katsetame ära, kuidas ta kookide sees tundub.

Kookospalmi suhkur -  Maitselt kergelt karamelline, rafineerimata.  Kookospalmi- ehk kookosõie suhkrut valmistatakse kookosõie nektarist. Kookospalmi suhkur on suhkrutest kõige kõrgema toiteväärtusega, sisaldab rikkalikult magneesiumit, rauda, tsinki (10 korda rohkem kui pruun roosuhkur), kaaliumit (18 korda rohkem kui pruun roosuhkur), fosforit (30 korda rohkem kui pruun roosuhkur), B1, B2. B3 ja B6 vitamiine, 16 erinevat aminohapet jne.  See on madala glükeemilise indeksiga (GI-35).


See on nendest magustajatest, mis meile saadeti see, mis on 90% ajast majas olemas olnud. Tänu Kati Orgule on see tee meie koju leidnud ja oma koha peale jääb ta ka edaspidi. Aga kordagi pole ma proovinud Fitlapi toite sellega teha ja kuna kavas on mõned maiustused, mis on lubatud ka kava järgselt sellega teha, siis neid ka katsetama hakkame.

Stevia - Selle kalorivaba suhkruasendajaga saad asendada suhkru nö üks ühele. Tegu on stevia ja teise loodusliku suhkruasendaja erythritoli seguga, mis on suhkru kontsistentsiga ja suhkruga praktiliselt sama magususega.  Koostis: erythritol 99,98%, steviol glycoside 0.02% . Stevia on kasulik kuna:
* see ei tõsta veresuhkru taset, siis on see sobilik toiduaine diabeetikutele
* ei lõhu hambaid
* on 100% looduslik
* normaliseerib vererõhku
* suhkruleht mõjub hästi südamele ja veresoonkonnale
* vähendab gaaside teket, normaliseerib kõrvetisi ja aitab maoülihappesuse korral
* on täiesti kalorivaba, nii saab nautida ka dieedi ajal magusaid toite vältides samas suhkrus sisalduvaid kaloreid
* kasutamisel ei kõigu veresuhkru tase, siis jäävad ära magusa söömisega seotud äkilised näljahood
* on ka süsivesikute vaba ja selle glükeemiline indeks ehk GI on 0.


See on ainuke asi nende kõige hulgast, mis on minu jaoks selline võõrastav (nagu alguses juba mainisin). Aga küll üle saame (eriti kuna kava tegelikult enamustest retseptides just seda magustajana ette näeb) ja usun, et see on asi, mis võib mind väga positiivselt üllatada... Või siis mitte, eks näis :D

Rafineerimata roosuhkurRafineerimata roosuhkur on kvaliteetne kuiv toorsuhkur, mis on valmistatud troopilises kliimas kasvanud suhkruroost. Suhkruroost pressitud mahl on filtreeritud ja kristalliseeritud. Tootele annab iseloomuliku maitse ning kuldpruuni värvuse suhkruroos looduslikult sisalduv roosuhkru melass. Rafineerimata roosuhkrus on säilinud melassi maitse ning värvus kuna suhkrut töödeldakse tavapärasest oluliselt vähem. Jällegi täitsa võõras asi minu jaoks. Aga küll me tuttavaks saame selle kuu jooksul :)


Vot sellised "katsealused" mu kodus kapi peal ootamas on. Kui kellelgi on mõne konkreetsega neist kogemusi, siis ootan meeleldi muljeid ja soovitusi, mida teha või mis on täiest ebaõnnestunud :)


1 comment:

  1. Oskan nii palju öelda, et mõnedel steviatel jääb imelik kõrvalmaitse (ning osadel on süsivesiku kogus tohutu, seega sellel asendajal pole mõtet, seda peab jälgima). Mina olen kahega alt läinud. Umamis müüdavat pole maitsenud, küll aga mina tellin siit ja olen ülirahul (teiste magusgtajatega ka): http://lchfpood.ee/tooted/magustajad/
    Tavaliselt küpsetistesse panen kas ainult bakery+ või pooleks sötiniga. Sötini tuhksuhkurt limpsiksid lapsed niisama ka! Selle bakery+ -ga proovisin eelmine aasta teha ka esimesi hoidiseid, see aasta tegin juba rohkem, eriti just tomatipastat. Siiamaani kõlbavad kõik asjad süüa ning säilivad keldris normaalselt!

    ReplyDelete