Kas ma tegin trenni või mitte?

Kas kodutöö on trenn? Aga kõndimine? Olen neid küsimusi oma "mina viitsin" grupis korduvalt saanud. Mina olen vastanud alati, et kui sa ise tunned, et see on sinu jaoks selline pingutus, et sa seda trennina võtad, siis jah - see on trenn. Aga kas tegelikult on ka?


Kõndimise koha pealt on minu meelest väga lihtne otsustada. Kui tempo on kiirem, kui selline tavaline "lähen poodi ja tagasi" tempo ja kestvus vähemalt 30 minutit, siis võib seda võtta kui treeningut. Sellise kõnniga on pulss kõrgem, hingamine muutub kiiremaks ja olemine läheb päris soojaks ja higiseks.

Kodutööga on natuke keerulisemad lood. Erinevad artiklid väidavad, et kodutööd ei tasu trenni pähe võtta. Mina oma naiivse maanaise mõistusega mõtlen nii, et on ju suur vahe, kas sa näiteks pühid lihtsalt tolmu, või tõstad toas mööblit ringi. Samas mööbli ümber paigutamine võib ka väga erineva koormusega olla ja laste toas mööbeldamine ei pruugi üldsegi nahka märjaks ajaga (kuigi ausalt, oma kogemusest rääkides võin öelda, et ükski mööbeldamine pole möödunud suuremas koguses higita). Nii peakski igaüks oskama otsustada, kas tehtav töö sobiks trenni alla või mitte.

Ma tahtsin oma jutuga sinna maale välja jõuda, et ma võtsin eile plaani, et panen endale kella peale ja vaatan, kuivõrd palju üks tavaline maal elamisega kaasnev kodutöö võib kaloreid põletada. Tegu oli kaevamistööga. Iseenesest kaevamine tundub ju selline täitsa arvestatav jõutrenn, või mis? Kuna eelnevatel nädalavahetustel kell niisama ilma treeningu käima panekuta seda suuremat sorti liigutamiseks ei pidanud, siis tahtsin endale tõestada, et tegelikult on see ju päris korralik trenn.

Käisin eile kaevamas lausa kahes satsis. Mõlemad korrad olid ajaliselt 1,5 tunni lähedusse. Seega sain lisaks kodutöö "trennifaktori" selgitamisele hea võrdlusmomendi, kuidas kell üht ja sama tegevust tõlgendab olenevalt sellest, kas on vöö peal ja loeb pulssi ka liigutustele lisaks või mitte.

Mis oli tulemus? Esimene kaevamise etapp kestis 1 tund 38 minutit. Kaloreid kulutasin selle ajaga 658kcal, mis on päris suur number minu meelest. Keskmine pulss oli 122 ja maksimaalne 157. Kui keegi need numbrid mulle ette viskaks ilma tegevust mainimata, siis ütleks 100% kindlalt, et tegu oli pika kestvustrenniga. Seega nii ka enda jaoks seda tõlgendan. Olgugi, et ma ju "kõigest" kaevasin õues. Lisaks panin kirja, et aktiivsusele tuli lisaks üle 80% selle tegevusega.

Teist korda kaevama minnes ma treeningut enam kellal käima ei pannud. Kaevasin siis 1tund ja 15 minutit.  Aktiivsus tõusis selle ajaga ainult nadid 25-30%. Tegevus oli sama koormusega, isegi natuke raskem. Vahe numbrites päris suur. Isegi MyFitnessPal äpp ei andnud selle muutuse eest lisakaloreid juurde, mida ära võiks süüa :D

Polnud ma üksi kaevaja ametis :) 
Mida ma siis selle katsetusega teada sain kokkuvõttes? Esiteks, kella aktiivsus on üks suvaline number, mis tegelikkuses ei näita suurt midagi. Vähemalt mitte siis, kui sa teed tegevusi, kus käed väga hoogsalt ei liigu üles-alla või edasi-tagasi. Teiseks, kui jõutrenni mõni nädal ei jõua, siis võin selle asenduseks käia õues kaevamas küll. Jooksutrenni ta just ei asenda, aga lihaste voolimisel tuleb abiks. Muideks mul täna käelihased ja kerelihased täitsa kanged :D

PS! Ma sain tööhoos kella klaasile pika kriimu ka :(

PS2! MA käisin sellel samal hommikul tegelikult jooksmas ka, nii et tegin ikka päris trenni ka :D


5 comments:

  1. Tead, mulle see "aiatöödega hoian end vormis" laadi trennitegu ei istu. Tead miks? Sest ma ei tea MITTE ÜHTEGI inimest, kes oleks pelgalt aiatööde ja kodutööde tegemisega vormi saanud. Ma ei räägi sellest, et inimene on normaalkaalus. Ma räägin vormist.
    Noh, et ma jooksen vabalt 10 kilomeetrit - ma ju teen aiatöid regulaarselt!
    Ei jookse.
    See hakkas mulle silma juba minu enda väljakutse ajal, et inimesed panevad kella tööle, kui nt lastega välja mänguväljakule või liivakasti lähevad. Käivad peale mãngimist veel poes, kodus koristavad natukene ja panevad kirja 7 tundi trenni. Noh, jah.
    Jah, kui ikka aastaringselt iga nädal poolteist tundi kaevata ja lisaks veel oma 10 000 sammu täis saada, siis võib vorm teataval määral paraneda, aga olgem siiski realistlikud.
    Sinu ponnistus paistab tõesti tãitsa trennilaadi, kuid ma ei usu, et sul vormi suhtes enam edasiminekuid oleks, kui sa jooksmise nüüd sinnapaika jätaksid ja ainult kaevaksid. Tegelt ka #sorrykuiliigakarmolin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ma täitsa jagan su vaatenurka tegelikult. Kindlasti ei tahtnud ma jätta muljet, et nüüd enam trenni ei tee ja toimetan kodus aktiivsemalt ja trenn ongi tehtud.

      Pigem tahtsin näidata, et tegelikult vahel võib see kodutöö trenni mõõtme välja anda ka. Aga kindlasti ei ole see mõeldud kui regulaarne trenni viis keha vormis hoidmiseks või vormi saamiseks.

      Delete
    2. Priit käskis veel kommenteerida, et kuidas sa teda siis ei tea? :D ilma trenni tegemata ja ainult kodutööde najal jooksis 10km alla tunni ära :D

      Delete
    3. Ohh, nüüd tean! Rohis end vormi? :D
      Või pesi pesu?
      Okey, okey. Mees ilmselt teeb vähe raskemaid töid ka kodus :D

      Delete
    4. :D
      Sellepäraat postituses mainisin ka ära, et iga inimene ikka ise peaks kaine mõistusega võtma seda, kas see kodutöö reaalselt ka trenni mõõtu mingis mõttes välja annab :D Ilmselt korteri inimesel neid töid väga pole (ma ise ka korteri inimene olnud ja siis olin kui diivanikaunistus), aga maal elades ja remonti tehes on neid jah omajagu (ja nagu näha teeb enamuse neist meil jah Priit :D)

      Delete