Nüüd ma saan aru, mis mõte sellel on

Ma usun, et kõik, kes on kaalu langetamisega tegelenud, on mingi periood oma elust pidanud toidupäevikut. Mina ka. Kohe korduvalt. Nii endamisi märkmikus, siin blogis, MFP äpis jne. Sada viis eri viisi olen ära proovinud. Samas ma pole kunagi seda õiget momenti ära tabanud, miks tegelikult on hea oma toite üles märkida.


Ühtpidi me kõik saame aru, et kui kirja paned, siis sa teadvustad ikka natuke rohkem, kui muidu. Öeldakse, et kui toidupäeviku pidamist alustad, siis tuleks nädal aega toitu nö vana toitumise järgi. Mina olen seni alati selle etapi vahele jäänud. Kuidagi liiast on nüüd nädal aega veel raisku lasta sellega, et söön nagu tahan ja panen lihtsalt kirja. Aga selles seni minu viga ongi olnud.

Nagu teate, ma praegu pean (siiski enda algatusel, eks) igal õhtul teada andma kahele "korrapidajale", mida ma söönud päeva jooksul olen. Kui ma teada ei anna, siis ilmselt piinataks mind infopäringutega nii kaua, kuniks ma alla annan ja pean ikkagi kõik kirja panema.  Nende päevade jooksul, mil igaõhtust aruandlust olen teinud, on olnud ka neid päevi, kus toitumine pole olnud ideaalne. Õhtul toitude üles märkimine ja must-valgelt üle lugemine annab tõesti väga hea võimaluse analüüsida, mida tegelikult terve päeva jooksul sisse on söödud. 

Varasemalt haigutasid päevikus sellistel "metsas" päevade koha peal tühimikud. No miks ma pean üles märkima kõike, kui nagunii läks metsa. Tegelikult just peab. See on nii suur õppetund, mille tähtsust ma seni ei olnud üldse endale teadvustanud. See on just see moment, millest sa õpid!

Praegu üritan ma teha igast toidukorrast pildi. Nii on kohe faktina näha, mis on suhu läinud ja need, mis pildile ei jõua, üritan endale kohe kuskile üles kribada, sest muidu lihtsalt unustad midagi ära. Taasavastasin endajaoks üles märkimiseks MyFitnessPal-i. MFP-s on võimalus triipkoodiga sisestada asju ja see on nii äge :D Ma ju teada-tuntud vidina armastaja ja sellised ägedad lisad mingite app-ide juures annavad kohe usinust kuhjaga, et proovida, kuidas see siis töötab. Täna näiteks olen kõik võimalikud toidud, mis sisse olen söönud, ära skänneerinud ja sedapidi kiirelt sinna sisestada saanud.

Nüüd ma kaldun juba teemast kõrvale (no ei tohi minusugusele selliseid toredaid lisasid tutvustada :D), aga ma tahan öelda, et oma toitumise analüüsimine on väga kasulik. Võtta see hetk õhtul, kus istud maha, analüüsid, mida sisse said söödud ja mida saaks paremini teha. Siinkohal ei tohi kindlasti teha etteheited, et miks küll see lutsukomm sinna põske pidi minema. No kui pidi, siis pidi, aga see ongi õppetunni koht.

Veel kasulikum üksi analüüsimisest on see, kui sul on keegi, kes lisaks sinule õhtul su toidu üle vaatab ja annab soovitusi, kui kogus tundub liiga väike või just vastupidi suur. Suunab, kui su toidulaud on liiga ühekülgne või kiidab, kui oled päeva jooksul väga eeskujulikult toitunud! Ja samas ka annab oma toitumisest ülevaate.

foto: Marit Mänd

Eriti hea on, kui see "kaasvõitleja" on keegi, kes on sinuga nö ühel pulgal. Kui sa oled selline libastuja, nagu mina, siis ongi hea võtta keegi, kellel ka vahepeal läheb nihu. Muidu võib tekkida selline tunne, et sõbral läheb alati hästi, aga sa vana nälg, ei suuda kuidagi normaalselt toituda :D Jah, ma viitan sellele, et ka Regiinal ja Viigil on kehvemaid päevi ja ma pole ainuke, kes koogi otsa suudpidi vahel kukub. 

Mina igatahes olen nende päevade jooksul, millal olen oma toitumist kajastanud sõbrannadega, päris palju targemaks saanud oma toitumise koha pealt. Pannud tähele aspekte, mida muidu kohe üldse polnud silma karanud ja mida ma võiks isegi kohati välja tuua kui "ah selle pärast mu kaal ei langegi" momentidena.  Olen hakanud rohkem ette mõtlema, et mida mis päeval süüa teha. Kuidas sättida söögitegemist nii, et ka kiiretel päevadel oleks söök (just söök, mitte näksitav kaup) käepärast võtta  (sest ma pean ju teistele näitama ja kuidas ma teen pildi pakist sepikust ja juustust?!?!). Jah, arenemisruumi on veel kõvasti, aga siiski olen tunduvalt paremal kohal kui eile ja loodetavasti iga homsega arenen veelgi :)

Lõpetuseks ütlen, et see pole järjekordne "homsest olen tubli" tuhin, vaid "iga homme olen veelgi tublim" tuhin, sest ma arvan, et kõik, kes püüavad ja proovivad enda elu tervislikumaks muuta (olgugi, et mõningate ninali käimistega), on ühed tublid inimesed!


2 comments:

  1. Aitähh sulle. Tegin ka kohe oma kaaluabi konto lahti ja panin kirja, et mida ma täna söönud olen :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Väga tore, kui sain kasuks olla :)

      Delete