Talvel õue jooksma?

Viimaste päevade õuetemperatuur on olnud kõike muud kui see, millega ma oma jooksu treeningute ajal olen harjunud. Naljaga pooleks võib ju öelda, et magan koopas, kuni jälle soojaks läheb, aga päriselt päris nii ei saa. Kuidas siis lood selle talvise jooksmisega on ja kas sellest saaks kõrvale hiilida? Siin on minu isiklikud kogemused ja mõtted sel teemal.


tänane jooks -12 kraadiga
Esiteks, kui sa seni pole jooksnud ja nüüd tuled mõttele, et tahaks see aasta 10km, poolmaratoni, maratoni või mõne teise distantsi ära joosta, siis palju õnne! Oled jõudnud veel napilt ajaaknasse, mis oleks sobilik ühe väljakutsuva distantsi jaoks treenimisel. Mina alustasin maratoniks treenimist kava järgi märtsi alguses ja sain hakkama enda jaoks ideaalselt.

Nii et kui sa kohe täna-homme või ülehomme alustad, saad ka. Aga pane tähele, et ära kindlasti hakka sellise külmaga tempo jookse tegema ( ja usu, alguses sa just neid tahaksidki teha)! Kui sa pole harjunud õues jahedama jooksma, siis ma võin pea pakule panna, et sa saad korralikult valusa kurgu või mõne veel tõsisema haiguse. Alusta kiirkõnni, madala pulsi jooksu (kui sul kella pole, siis võib ette öelda, et su kilomeetri ajad jäävad ilmselt sinna 8-10min/km juurde) või kõnd-jooks matkaga hoides pulssi madalana ja pigem harjuta keha külmemates kraadides väljas olemisega.

Teiseks tuleb teemaks kohe riietus. Minu enda riiete valik on suhteliselt niru, kui asi puudutab temperatuure üle -5 kraadi. Seega on kaks valikut - kas investeerida korralikesse riietesse-jalanõudesse või joosta nagu sumokas kõikudes küljelt küljele (sest sa oled endale sada kihti riideid selga ajanud). Täna ma harrastasin viimast varianti. Saab joostud, aga riietumine on eriliselt tüütu ja veel tüütum on higiste riiete seljast kakkumine. Seega kui raha on, siis panusta temperatuurile vastavate riiete ostmisele.

Mina ise läksin täna välja sellise riietusega - kaks paari sokke (ühed õhemad madala äärega, teised paksemad kõrgeäärega), suvised tossud (libe oli, aga ajab asja ära), kaks paari pükse (alla termoretuusid, millega kannatab kuni -7kraadises ilmas joosta ja peale Nike´i dri-fit dressipüksid), ülespoole kaks pikavarrukaga pluusi (nendest pikemalt allpool), jope (paksem sügisjope), paks müts, tuulekaitsega sall ja jooksukindad.

Tegelikult hakkas isegi natuke palav ülakehal, aga seda ainult seetõttu, et see on koht, kus on mul kõige parem seis riiete koha pealt ja riietasin end natuke üle. Alumine pika varrukaga pluus on Nike´i jooksupluus, mida ma soovitan igal jooksjal endale osta. Ma annaks teile lausa lingi, aga mul pole seda. Igatahes materjal on 100% polüester ja keha ei hakka üldse niimoodi higistama, nagu teiste pluusidega. Isegi kui midagi peal on. Sobib kasutamiseks suvel kui ka talvel ja pole veel olnud jooksu, kus ma kahetseks, et see seljas on.

Siis, kui vähe soojem oli (-7kraadi)
Teise kihina oli mul seljas üks pluus, mis on mõeldud alus või keskmine kihina. Pluusi sildi peal on kirjas nii:"thermally efficient, highly breathable, non-restrictive stretch, wicks moisture". Kõike seda see teeb ka ja üldse on väga hea ja soe pluus, millega saabki ainult talvel joosta. Ma ei tea, kas seda Eestis ka kuskil müüakse, aga SIIN on näha, milline see on.

Riietuse koha pealt on väga hea abivahend ka torusall ehk puff. Mitte see tavaline õhuke, vaid selline, kus pool sallist on soojemast materjalist. Minul endal on selline, kus pool on tuult kinnihoidvast materjalist. Nii on kael soojas, aga ei aja väga higistama. Jällegi Eesti turult ei oska linki anda. Puffiga on ka see eelis, et riidest osa saab tõmmata pea peale, mis aitab pead soojana hoida (pole midagi valusamat, kui külmetav pea).

Kolmas tähelepanek, mida ma olen talviste jooksude koha pealt teinud on see, et  südame piinadeta võid varieerida oma trenne vastavalt sellele, kuivõrd sa sinna õue tahad minna. Ma ei mõtle siin seda, kas sa viitsid või ei viitsi (selleks enamasti ruumi treeningutes ei ole). Pigem seda, et kui sa juba ette tead, et külmas õhus on valus kurk kerge tulema või vaikselt tunned mingit haigusevimma lähenemas, siis kasuta nendel külmadel päevadel alternatiive. Mis need võiks olla?

Mine näiteks ujuma, sõita ratast, uha elliptilisel trenažööril, jookse jooksulindil jne. Samal ajal mängi ka tempode ja pulssidega nii, nagu sa ka jooksurajal teeksid. Lugesin just polari kodulehelt, et tegelikult pidavat süda olema lihtsalt üks lihas. Tema ei saa aru, kas sa jooksed või hoopis väntad ratast. Nii kaua, kui tegevus on cardio, siis temal on hea olla ja lihas tugevneb. Vastupidavus sellega suureneb.

Järgmistel nädalatel lubab veel ilmatuma suuri miinuskraade. Mina ilmadega, kus kraad on üle 10-15 kraadi (olenevalt kas tuul on või ei) kindlasti õue jooksma ei lähe. Suuremate miinuskraadidega pigem panustan kõndimisele või sisetrennile. Soovitan ka teil hoida end, sest joostes me keha ei tunneta tuulekülma nii hästi, kui tavalises olekus ja mina olen selle talve jooksul juba korduvalt külma käest näpistada saanud jooksu ajal ja see ei ole mitte teps hea tunne.  Kui aga temperatuurid on madalamad või teil on väga hea varustus, mis lubab selliste kraadidega õues joosta ilma ära külmumata, siis laske aga käia :) Hoidke lihtsalt distantsid tavapärasest veidi lühemad ja ärge tempojookse tehke!


Comments

  1. Jube keeruline.
    Mille poolest on talvine jooksmine erinev talvisest suusatamisest? Õige vastus - polegi. Seega pane selga murdmaasuusatamise riided ja ongi tehtud.

    Kõige olulisem on minu arust kohe pärast trenni soe särk selga saada. (Kui just kodu-ukselt ei alusta.) Ja nagu tõesti KOHE.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selle koha pealt täiesti õigus sul, aga enamustel ei ole murdmaasuusatamise riideid kodus, mis tähendabki lisaväljaminekut :D :D

      Ma ise alustan nii jooksmist kui suusatamist koduukselt, nii et mul enamasti on hädavajalik kuum dušškohe otsa :)

      Delete
    2. Nojah. Murdmaasuusatamiseks ei ole mingeid eksta riideid vaja, suvaline dress käib küll. Ma tahtsin öelda, et see talvel jooksmine pole miskit erilist, inimesed on aastakümneid talvel õues sportinud ja hästi hakkama saanud. -10 on täiesti normaalne suusailm.

      Kui regulaarselt talvel õues käid, siis õpib üsna kärmelt ära, mida vaja on. Naistrahvad on selgelt külma-õrnemad kui mehed. Aga tasub valmis olla selleks, et hakkab palav ja tahad buffi või paksu mütsi taskusse peita, või paksud kindad õhemate vastu vahetada (või üldse ära võtta).

      Ilusat talve!

      Delete
    3. Suvaline dress nüüd küll ei käi :) Sellepärast hakkavadki inimesed talvel higistama, et seljas on suvalised dressipluusid, fliisid ja joped. Kandes õigeid riideid on jooksmine (ja suusatamine) palju mugavamad ning mingit higi tilkumist -10 kraadises külmas pole. Alumine kiht pikk termopesu, vahekiht (nt pikkade varrukatega spordipluus) ning sportimiseks mõeldud sügis-talvine jakk peale. Ka mütsil ja mütsil on vahe, samuti kinnastel. Tean, et kogu komplekt nullist kokku saada on kallis, aga kui korra korralike riietega saanud trenni teha, siis ei ole enam higistava mammuti tunnet. See investeering tasub ennast ära. Talvise riietumise kohta on ka õpetusi internetis. Aga muidu on tore lugeda, et külm ilm ei peleta inimesi spordirajalt. Kui järjepidevalt liigutada, ei tee ka külmemad kraadid midagi hullu.

      Delete
  2. Ma enda meelest kirjutasin ka kommentaari, aga jäi vist mingile nupule vajutamata.

    Ma mõtlen, et hea lihtne on inimestee öelda, et minge tehke väljas sporti, see ei maksa midagi. Värske õhk ja loodus tõesti ei maksa, aga riietuma peab siiski vastamalt ilmastikule ja kvaliteetsed riided maksavad. Ühest küljest kindlasti organism harjub, aga miinuskraadidega päris kevad-või suveriietega ju ikka ei lähe. Lisaks müts ja kindad. Ma olen piisavalt sporti teinud tavakinnaste ja -mütsiga, et aru saada, et siis ei hoia need mingi sooja.

    Vastava riietuse puudumine on üks põhjus, miks mina sellel külmal ajal välja sportima ei kipu. Tempokat kõndi saan veel edukalt suusapükste ja paksu jopega teha, aga tõukerattaga läheb juba raskeks. Kaks aastat tagasi oli üks detsembri lõpp lumeta, aga päikesetõusu ajal oli külma ikka -10, siis käisin veel tõuksimas... muidu polnud viga, aga sõrmed külmusid küll ära.

    ReplyDelete
  3. Julgustan ka mitte riietuse osas üle mõtlema! 😄Meil siin Põhja-Norras oli täna hommikul -27 kraadi ja sain edukalt ilma spetsiaalsete jooksuriieteta 7km tiiru tehtud. Panedki villase kampsuni ja mõne õhema jope peale ja mitu paari pükse jalga. Põlvede ümber on veel lisaks mingid suvalised 8a vanad Seppälä säärised😁(hea, et elan maal). Ja kui ei olegi kõige mugavam ja kiirus pole see, mis varem, siis saab end lohutada mõttega, et ega see suur külm Eestis ju kuudeviisi ei kesta.
    Mida ma tahan öelda on see, et oleks kurb kui keegi, kes jooksmist väga armastab, jätab õue minemata lihtsalt sellepärast, et pole mingeid spetsiaalseid asju. Väikse tiiru kaupa proovida ikka võib.
    Edu Sulle!;)

    ReplyDelete
  4. Mulle hullult meeldib joosta, aga siiani iga talv olen alla andnud ja kolinud suusatama/ujuma. No ei meeldi see lehm libedal jääl tunne. Kuni..trummipõrin..ostsin sel aastal talve jooksutossud (soodukaga oli väga soodus), nüüd ei jõua jooksupäevi ära oodata. Üle -20 siiski õue ei roni, riided riieteks, nina kukub lihtsalt peast ära :P

    ReplyDelete

Post a Comment